onsdag 30. september 2009

Tøffeldyr

Tøffeldyr

Hensikten med dette forsøket var at vi skulle lære å bruke et mikroskop, å at vi skulle bli kjendt med tøffeldyr.

Utstyr: Vannprøve fra Ginavannet, dråpeteller, objektglass med dekkglass, mikroskop.

Fremgangsmåte: Jeg tok en vannprøve med en dråpeteller og dryppet den på et objektglass. Så tok jeg dekkglass forsiktig over. Deretter undersøkte jeg vannprøven med et mikroskop. Jeg observerte tøffeldyra i vannprøven.

Resultat: Tøffeldyrene var mange og de svømte rundt i vannet. De var svarte og ekkle. Jeg lærte å bruke mikroskop, og det var ganske lett å se dem.

Konklusjon: Jeg h
ar lært å bruke mikroskop. At tøffeldyr er en nedbryter, og at tøffeldyr er flinke svømmere.

Link til en side der du kan lese mer om tøffeldyr: http://www.daria.no/skole/?tekst=11347


Her er tøffeldyr











Teori

Hva er en næringskjede og hva er et næringsnett?
Næringskjede er en rekke av planter og dyr som viser hvem som lever av hvem. De grønne plantene står først i alle næringskjeder. I et næringsnett er flere næringskjeder koblet sammen. Et næringsnett viser at flere arter deltar i mer enn en næringskjede, og at en og samme art kan være forbrukere på forskjellige nivåer.

Hva er en produsent, en forbruker og en nedbryter?
Grønne planter kalles produsenter fordi de produserer et organisk stoff av uorganiske stoffer. O fotosyntesen lager de det organiske næringstoffet glukose av vann og karbondioksid ved hjelp av solenergi.
Dyr som spiser levende planter og dyr, kaller vi forbrukere. De er avhengige av produsenten for å leve.
Nedbryterene lever av døde planter og dyr og bryter dem ned til enklere forbindelser.

Hvilke oppgaver har disse i naturen?
Plantene produserer all næring og kan skaffe seg næring uten fortære andre organismer, nedbryterne rydder opp.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar